Bent er
begyndt at skyde hunde.
Karpáz gav ham
riflen for at slippe af med gråspurvene, som byggede reder i tagskægget. De
plukkede strå ud af mønningen for at have noget blødt at bygge med. Karpáz gav
ham en tiøre for hver spurv. Spurvene er væk, men nu skyder Bent hundene. Når
de skider på fortovet foran cafeteriet, plaffer han dem ned fra sit vindue på
anden sal. På tyve alens afstand kan han mageligt dræbe en retriever med
salonriflen. Han skyder dem i baghovedet, når de krummer sammen for at presse
det sidste ud.
– Han er tyve
år, siger Karpáz. – Hvad kan jeg stille op?
Men så let
undslipper han ikke sit ansvar. Karpáz har allerede betalt de skadelidte hundeejere erstatning.
Det klarede de uden rettens mellemkomst, men landbetjenten siger, at Bent
kommer i arresten, hvis de får en anmeldelse mere.
Hun er den
første, der kommer ind på Bents værelse siden Helenas begravelse. Faren har
mistet interessen, og Bent har end ikke lukket Jacob ind. Jacob, som han
forguder. Men da Celeste siger sit navn, løfter han krogen af.
Hun stiller
sig ved vinduet og kigger ned på gaden.
– Men det er
altså et frygteligt svineri! siger han bag hende. Bent slår stadig sig selv i
hovedet, men efterhånden kun, som om han viftede den flue væk fra panden, som ingen andre
kan se.
– Hvor mange
har du nakket?
– Altså med
spurve og katte og det hele?
– Nej, bare
hunde.
Han lader
røgen løbe ud gennem næseborene og fortæller, at han har skudt fire hunde fra
vinduet. Så er der snedkerens mynde, som han ramte for yderligt på
hovedskallen. Han kunne ikke lægge an i den rigtige vinkel til den, som den
sad, men den blev trods alt aflivet hos dyrlægen.
– Stik mig
riflen! siger hun.
Så venter de.
Alle
i byen ved, at Bent skyder hundene, hvis de skider foran cafeteriet. Bageren
har hængt en seddel op, men de ved også, at Bent ikke får flere chancer.
– Nu får vi
se, hvem der vil ofre deres køter på at få dig af vejen.
Det er tirsdag
eftermiddag, klokken er to, og hun ved, de kommer til at vente i en time. Hun
har bedt chefen klare serveringen alene den eftermiddag. Sådan har hun
arrangeret det for at få den tid sammen med Bent. Hun ved, at han ikke vil gå,
at han ikke vil sende hende ud. Spændingen holder dem sammen.
Først nu
lægger hun mærke til, hvor anderledes Bents kammer tager sig ud end Jacobs og
chefens. Bent har den mest ordentlige skrivepult, hun har set, alt er
symmetrisk placeret, og ikke et hjørne er bøjet på de papirer, som gemmer hans
optegnelser og tegninger.
– Men altså
mynden, den blev jeg ikke færdig med, undskylder han, da hun bladrer gennem tegningerne. – Den
ville ikke ligge stille.
Der er også
katte, to ræve og en gullig gase. Særligt gnaverne interesserer ham. Han har så
næn en hånd.
– Altså
spurvene, dem tegner jeg ikke. De er ens.
Hun roser ham
for tegningerne. Det kan han ikke tage imod, han tegner dem jo bare, som de ser
ud, føjer intet til, fremhæver intet. Det er ingen kunst, blot et håndelag.
– Sikket
håndelag! siger hun.
– Men altså
Jacob, han er kunstner, siger Bent. – Som mor.
– Du er
kunstneren af jer to, siger hun.
– Men mor?
Hun siger, at
hun aldrig har set Helenas malerier. Det er ikke sandt, men hvad skal hun sige om de billeder?
Hun har ikke lært at tale om kunst.
Bent har
placeret sit tøj i to sirligt sammenlagte bunker på bænken, en med beskidt tøj
og en lidt større med rent.
– Vasker du
selv? spørger hun.
Det gør han.
Det har siden Helenas død været hans faste tjans at vaske for dem alle tre.
Hun gør sig
umage for at lægge tegningerne tilbage præcis, som de lå. Hun smiler spørgende
til ham. Så retter han en anelse på bunken og smiler tilbage. Hun kan ikke
huske, hvornår hun sidst har set ham smile.
Bageren kommer
forbi med sit gadekryds.
– Nu! siger
Bent og skubber vinduet op. Hængslerne er smurt, det knirker ikke.
Men hunden
sætter sig ikke. Det er for råt at skide uden ly for regn og kastevinde. Bent
foreslår, at de skyder den alligevel. Hun ved, hvad han føler for bageren. Men
hun trækker riflen ind, slår et smæld med tungen og vinker smilende til
bageren, da han kigger op. Han flår i remmen og får hunden med sig.
Det er
overstået.
– Der kommer
andre, siger hun.
Så bliver hun tørstig, og Bent går i serveringsstuen efter
vand.
Hun bliver
glad for at se ham springe så galant af sted. Det er første gang, han er nede i
dag.
Da han kommer
tilbage, har hun skudt menighedsrådsformandens terrier.
Blodet pulser
endnu ud i pytten, hvor den ligger. Vinden flænser røde lyn frem i vandet, de
skifter retning. Så er det pagoder, en hel kinesisk landsby.
Et øjeblik
tror hun at høre hunden pibe, men den rører sig ikke. Hun kan se på dens ejer,
at den er død. Så må hun støtte sig til karmen, mens hun taler med formanden
gennem vinduet.
Men hun vil
ned og se den. Hun vil se dens øjne, se blikket slukkes, røre ved den store
krop, varme hænderne i dens bug, mærke hjertet standse.
– Vil du åbne
den for mig? hvisker hun.
– Hvad? siger
Bent.
– Nej. Nej,
ikke noget, siger Celeste.
Bent stirrer på
hende.
– Men den sked
jo ikke engang! raller formanden og taber cigaren. – Den satte sig bare.
– Ja, siger
hun.
– Den satte
sig bare.
Så opregner
hun, hvor mange gange hun har fjernet hundens efterladenskaber gennem de
seneste otte år.
– Nu slipper
du for at betale dyrlægen for at aflive den affældige køter.
Bent skodder
kækt i karmen, trækker hende væk fra vinduet og triumferer ned mod formanden,
som sjasker frakken til i blodigt pløre, da han bærer hunden væk.
Da Bent tror
sig uset, børster han skoddet og asken ned i hånden. Han gemmer det i lommen.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar