fredag den 16. april 2021

Love's in Need of Love Today


Der findes Stevie Wonder-tekster, som nærmest er uforståelige, hvis man går rationelt til dem. Åbningsnummeret til dobbeltalbummet Songs in the Key of Life fra 1976 hedder 'Love's in Need of Love Today', og det hører til den kategori. Titlen ”Kærlighed mangler kærlighed i dag” er jo på sin vis et besynderligt udsagn. Vi forstår, hvad det betyder, at mennesker mangler kærlighed, men hvordan kan kærlighed mangle kærlighed? Alligevel formidler udsagnet en stemning eller en tilstand, som taler til os fra et dybere register end det logiske.

Og sådan skal sangen høres: som tungetale, en bøn eller prædiken, hvor Wonder lader sig bruge som medium for en stemme, som han ikke forsøger på at forstå eller gøre forståelig. Han lader den blot strømme gennem sig.

”Det koncept, jeg havde i tankerne, var at kærlighed skal fodres for at fungere,” fortalte han musikhistorikeren Marc Myers i et interview til Wall Street-klummen 'Anatomy of a Song'. Kærligheden i sig selv er hul. 

Wonder fik tanken på en kold dag i 1974, hvor han boede på et hotel i New York med Yolanda Simmons, der var gravid med deres datter Aisha. Han sad og improviserede ved klaveret med båndoptageren tændt.

”Jeg spiller bare, og så dukker den slags sange op af sig selv,” forklarede han. Som en maler får jeg min inspiration fra oplevelser, der kan være smertefulde eller smukke. Mit udgangspunkt er altid en følelse af dyb taknemmelighed – du ved, 'Jeg er her kun af Guds nåde' - og så skriver jeg derfra. Jeg tror de fleste sangskrivere er inspireret af en indre stemme og ånd. Gud gav mig denne gave, og denne sang var et budskab, jeg skulle give videre.

I '74 tog han demoen til Crystal Sound-studiet i Hollywood, hvor han arbejdede videre med sangen. I stedet for en instrumental intro indspillede han først et kor, hvor han selv sang alle stemmerne. 

”Jeg vidste, at mine harmoniserede vokaler skulle være lyse og gennemtrængende,” fortalte Wonder. Men min leadvokal skulle trænge igennem resten, ikke gemmes bag koret. Sangen skulle være en prædiken, der fortæller, at kærlighed har brug for kærlighed.

Mens han arbejdede på introen, kom han til at tænke på de radioprædikener, han plejede at høre som barn. En speakerstemme sagde: 'God morgen eller god aften til alle i radioland. Jeg har et budskab til jer' – hele svineriet, du ved. Jeg var inspireret af 1950'ernes gospel-kvartetter, som den Sam Cooke var med i. Da jeg lagde min leadvokal på til sidst, forestillede jeg mig, at Sam var hos mig i studiet – hans ånd og energi.

Hør Love's in Need of Love Today

Eller klik på billedet og se og hør den som duet med George Michael, hyggeligt introduceret af USA's uhyggelige legeonkel, Bill Cosby i en optagelse fra 1985.

Teksten

Good morn or evening friends
Here's your friendly announcer
I have serious news to pass on
To everybody
What I'm about to say
Could mean the world's disaster
Could change your joy and laughter
To tears and pain
It's that love's in need of love today
Don't delay, send yours in right away
Hate's goin' 'round, breakin' many hearts
Stop it please, before it's gone too far
The force of evil plans
To make you its possession
And it will if we let it
Destroy everybody
We all must take
Precautionary measures
If love and peace you treasure
Then you'll hear me when I say
Oh that, love's in need of a love today
(Love's in need of love today)
Don't delay
(Don't delay)
Send yours in right away
(Right away)
Hate's goin' 'round
(Hate's goin' round)
Breakin' many hearts
(Breaking hearts)
Stop it, please
(Stop it, please)
Before it's gone too far
(Gone too far)
People, you know that
Love's in need of love today
(Love's in need of love today)
Don't, don't delay
(Don't delay)
Send yours in right away
(Right away)
You know that hate's goin' 'round
(Hate's goin' around)
Hate's goin' 'round, hate's goin' around in a trial
(Breakin' hearts)
Wait a minute, 'cause
(Stop it please)
You've got to, I've got to, they've got to
We've got to, we've got to, we've got to
(Gone too far)
Before it's gone too far that
Love's, love's in need
(Love's in need)
Oh love, did you ever think that love would be in need of love today
(Of love today)
(Don't delay)
Don't delay
Send yours in right away
(Right away)
Hate's goin' 'round
Breakin' hearts
Stop it, please
Gone too far
Love's in need
Of love today
Don't delay
Right away
Hate's goin' 'round
Breakin' hearts
Stop it please
Gone too far
Love's in need
Of love today
Don't delay
Right away
Hate's goin' 'round
Breakin' hearts
Stop it please
Right away, 
just give the world love




Ingen kommentarer: