søndag den 11. april 2021

Lately


Foruden Stevie Wonders funky dansenumre fra alle årene og hans indadvendte, meditative sange fra begyndelsen af halvfjerdserne kan jeg bedst lide hans ballader. Lad os bare sige, at Wonders tyve bedste ballader hører til de firs bedste ballader, jeg overhovedet har hørt. Og selv blandt de tyve sublime sange rangerer jeg 'Lately' blandt de bedste. 

Det er en enkel sang, men den er ramt klokkerent på samme måde som 'Yesterday' med the Beatles eller 'Just the Way You Are' med Billy Joel.

I øvrigt troede jeg som dreng, at 'Just the Way You Are' var skrevet af Stevie Wonder. At der musikalsk er gået en vis inspiration fra Wonder til Joel i halvfjerdserne, synes jeg nu stadig er tydelig nok, men Joel skriver gennemgående bedre tekster Wonder – og Wonder bedre melodier.

Teksten til 'Lately' fejler imidlertid ikke noget. Det gør Wonders pianospil og især hans stemme bestemt heller ikke her i 1980. Sangen er med på Hotter than July. Jeg har hørt andre kunstnere forsøge sig med den sang, men ingen som ikke har fået mig til at ønske, at det var Wonder, der sang den. Det er nu også efterhånden mange år siden, at Wonder selv kunne synge 'Lately', som han kunne i 1980. Enkle sange er ikke altid de nemmeste at synge godt. 

Hør Lately

Ingen kommentarer: