onsdag den 8. marts 2023

ChatGPT er digter, ikke forsker eller arkivar

"Jens Peter Kaj Jensen har spillet for flere petanque-klubber i Danmark i løbet af sin karriere. Nogle af de klubber, han har spillet for, inkluderer: - Sct. Hans Boulklub - KB Petanque - Hvidovre Petanque Klub - Valby Petanque Klub - Københavns Petanque Klub 

Jens Peter Kaj Jensen har også repræsenteret Danmark på internationalt niveau og har opnået en række bemærkelsesværdige resultater i løbet af sin karriere." 

Nu kender jeg ChatGPT godt nok til at kunne sige, at han er (en dårlig) digter, ikke en forsker eller arkivar. Her i ovenstående citat har jeg spurgt ChatGPT, hvilke klubber den tidligere VM-sølvvinder i petanque Jens Peter Kaj Jensen har spillet for. Når spørgsmålet som her rummer en præmis med tilstrækkelig meget information, køber ChatGPT bare præmissen og digter videre ud fra den. Her har ChatGPT accepteret, at jeg er en succesfuld petanque-spiller, og så finder den på en fortælling, der passer til den information, herunder nogle petanqueklubber, som den så ud i den blå luft påstår, at jeg har spillet for.

Så selvom ChatGPT har en enorm mængde faktuel information, er den ikke kodet til at give korrekt information, men til at konstruere en tekst. Det betyder ikke, at den aldrig giver korrekt information. Det gør den, når den har informationen og kan forbinde den med spørgsmålet, altså hvis spørgsmålet rummer en tilpas mængde korrekt og relevant information.

Hvis spørgsmålet rummer for lidt information, afstår den fra at svare. Hvis jeg fx blot spørger, hvem Jens Peter Kaj Jensen er, erkender den, at den ikke ved det.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Vil det sige, at den ikke suger fra blogger-universet? Det er da mærkeligt.

Jens Peter Kaj sagde ...

Jeg ved det ikke, men mon ikke den scanner 'oppefra og ned' i den forstand, at den begynder med at scanne de mest besøgte sites og så aldrig når ned på det niveau, hvor de private blogs befinder sig?