Her er noget af det, jeg skrev til forfatteren, da jeg havde læst hans værk:
"Jeg synes, at det er en svimlende styrke ved Vold, at den i modsætning til dine
tidligere bøger ikke har
en femadskridende handling, hvor begivenheder
følger af begivenheder. At den snarere bølger frem og tilbage med
associationer, som ikke nødvendigvis hænger logisk sammen, men skrider frem
efter andre regler. Og jeg kan også godt lide, at du har klasket mindst to
adskilte fortællinger sammen til en, altså afrikarejserne og Simons
familiehistorie (og kærlighedshistorierne med Lavra og med ekskæresten i
begyndelsen – og det autonome voldsorgie og venstrefløjen osv.).
Det er parallelle forløb, som kædes
sammen af Simons tilstedeværelse, af optagetheden af at finde ud af, hvad vold
er for noget, og hvad den gør, og af bror Satan, som jo på en eller anden måde
har med det hele at gøre. Og derfor klæder disse parallelle forløb hinanden og
finder ubesværet sammen i denne bog, selvom historien ikke 'går op' og finder
en nødvendig løsning og sammenkædning til sidst. Det er faktisk et meget
troværdigt træk ved Vold.
Et andet væsentligt træk ved Vold er Simons (ikke fortællerens) søgen
efter forklaring på, hvorfor hans forældre, han selv og hans brødre fik de liv,
de fik. Her er han ude efter en logisk sammenhængende forklaring. Han er ikke
tilfreds med et hvad, men insisterer på et hvorfor. Det er den logiske motor i
en ellers mere associativ fortælling. Det er som en viljestærk, men åben og
derfor uskyldig søgen efter Gud. At der må være en forklaring.
Og det er et elskeligt træk ved Vold.
En anden styrke er (det er så indlysende,
at jeg næsten glemmer at nævne det), at du har skrevet en 'verdensvendt' bog,
som forsøger at tage det glemte kontinents i det store hele ugunstige skæbne
alvorligt – uden nødvendigvis at acceptere postkolonialisternes dogmer om
årsagerne til tingenes tilstand. At du i det hele taget skriver om Afrika. Det mest
litterært usexede af alle kontinenterne. At du selv har udforsket det, og tør
møde det og prøve at forstå det uden politisk korrekthed.
Du har skrevet en tekst, som vil det
hele. Som ikke følger en vedtagen stilistik, men bare kører på, bruger romangenrens
rummelighed til at skrive lange essayistiske passager, som man bliver klogere
af at læse.
Du har taget et modigt skridt i dit
forfatterskab med denne bog, og det tror jeg, du vil blive belønnet for. Og her
tænker jeg ikke på priser og anmeldelser, men på den kunstneriske
videreudvikling, du har valgt at åbne dig for."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar