Det er et fundamentalt
menneskeligt behov at fortælle historier og at høre fortællinger, et
eksistentiale. Der findes ikke menneskelige samfund, hvor man ikke tager vare
på dette behov med samme alvor og respekt, som når det gælder behovet for at
synge, elske eller høre til et fællesskab. Man kan måske ligefrem sige, at
behovet for at høre og fortælle historier er intimt forbundet med behovet for
at blive menneske, udvikle og udfolde sin menneskelighed i et fællesskab, fordi
disse historier netop repræsenterer eksempler på menneskelighed, som vi kan
måle os med og spejle os i, få blik for andre eksistensmuligheder, gode,
dårlige og alt det ind imellem, for at fremkalde kvalmen, det enorme, det
skvulpende, vægtløse, få vores verden til at mærkes svimlende stor, langt
større, end vores forældres og venners eksempler på liv alene kan.
En verden uden fortællinger
er en verden uden udveje, et fængsel.
En ven spurgte mig, om jeg prøvede at skrive fortællinger for
evigheden eller blot skrev for mig selv. Jeg sagde, at jeg gjorde begge dele,
men oftere noget der lå mellem disse ekstremer. Eller rettere: Når jeg forsøgte
at skrive for evigheden, kunne jeg være heldig at frembringe tekst, som havde
interesse også for andre mennesker end netop mig. Nejnej, nærmest omvendt: Når
jeg forsøgte at skrive helt konkret og specifikt for min egen tid, kunne jeg
være heldig at frembringe tekst af en vis holdbarhed. Er det sådan?
Sådan svarede jeg ikke. Det var
et tillokkende svar. Men hun spurgte anderledes: Hvilken tekst kunne du bedst
lide at skrive, A eller B? Hun havde læst to tekster, som jeg havde vist hende,
og nu ville hun have svar. Der fulgte en belønning med det ene svar og en
tilsvarende straf med det andet. Tekst A fremstillede svalt en tyrkisk torturbøddel,
der træner hunde til at voldtage fanger. B beskrev næsten dirrende en følsom,
melankolsk figur. Et barneliv. B betød noget. A gjorde ikke. B var det rigtige
svar, det er klart. Belønningen: at kunne gøre krav på at være et ordentligt
menneske. At have forløst noget menneskeligt med min fortælling.
Men jeg kunne ikke sige B. Der
var nydelse forbundet med at skrive begge tekster. Blot var nydelsen
forskellig. Den ufølsomme tekst var umiddelbart tilfredsstillende at skrive.
Den gav en befrielse som den, det giver at råbe noget upassende under en
prædiken.
Jeg lyver. Jeg har aldrig skrevet
disse tekster, men jeg kunne have. De tekster, som kræver følsomhed af mig at
skrive, lever på mig som blodigler. Hvorfor kalder du dem for blodigler? ville
hun sige. Er det da ikke vidunderligt at skrive tekst, som betyder noget? Nej,
det er ikke vidunderligt, men fælt. Jamen, er det ikke det ufølsomme, der er
vulgært og uudholdeligt?
Nej, sådan er det ikke. Det er
oprørende at skulle leve sig ind i den lille drengs uforløste kærlighed til sin
mor. Det er oprørende, men nødvendigt.
Her gemmer sig endnu en uklarhed,
som først må sløres yderligere. For er det ikke sådan, at de tekster, som er
skrevet uden alvor, har ladet overjeget sove på vagten og lukket uventede
gæster ind? Jo? Måske har de gaver med. God tekst kan dukke op overalt.
Tegnet er uforgængeligt, det
rådner ikke. Med teksten er det anderledes, den findes kun som meningsfuld i
meddelelsen. Den flaskepost, som aldrig når kysten, er altså uden mening? Nej,
den kan have mening som terapi for afsenderen, som en profanering under
højmessen. En anden terapi, en materialisering af et håb. Der må komme en båd.
Men meddelelsen læses i en tid,
ikke en evighed. Jamen, er der så ikke følelser, uden hvilke vi ikke kan
forestille os en menneskelig tilværelse? En fortælling, som aldrig ældes? Den
lille Marcel Proust ligger i sin seng og lytter efter moderens fodtrin på
trappen. Han venter. Så tæller han skridt. Det er ubærlig læsning, men er det
kun, fordi beskrivelsen er sand. Ikke fordi det faktisk er foregået sådan,
autofiktion er ikke mere sand end andre former for fiktion, men fordi man
mærker, at det kunne være foregået sådan. Jo, den fortælling er også vigtig om
hundrede år.
Lystens værk publicerer tekster skrevet af Jens Peter Kaj, som forbeholder sig ophavsretten.
tirsdag den 26. august 2014
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
Om litteratur
Om sprog
Sportsportrætter
Familieportrætter
Debat og politik
Stevie Wonder synger, til Søren Brostrøm er solbrændt på næsetippen
Flanør i Madrid
Glimt af et liv
Samtaler med børn
Gadekunst i La Victoria
- Start
- Gadekunst i La Victoria – 1
- Gadekunst i La Victoria – 2
- Gadekunst i La Victoria – 3
- Gadekunst i La Victoria – 4
- Gadekunst i La Victoria – 5
- Gadekunst i La Victoria – 6
- Gadekunst i La Victoria – 7
- Gadekunst i La Victoria – 8
- Gadekunst i La Victoria – 9
- Gadekunst i La Victoria – 10
- Gadekunst i La Victoria – 11
- Gadekunst i La Victoria – 12
- Gadekunst i La Victoria – 13
- Gadekunst i La Victoria – 14
- Gadekunst i La Victoria – 15
- Gadekunst i La Victoria – 16
- Gadekunst i La Victoria – 17
- Gadekunst i La Victoria – 18
- Gadekunst i La Victoria – 19
- Gadekunst i La Victoria – 20
- Gadekunst i La Victoria – 21
- Gadekunst i La Victoria – 22
- Gadekunst i La Victoria – 23
- Gadekunst i La Victoria – 24
- Gadekunst i La Victoria – 25
- Gadekunst i La Victoria – 26
- Gadekunst i La Victoria – 27
- Gadekunst i La Victoria – 28
- Gadekunst i la Victoria – 29
- Gadekunst i La Victoria – 30
- Gadekunst i La Victoria – 31
- Gadekunst i La Victoria – 32
- Gadekunst i La Victoria – 33
- Gadekunst i La Victoria – 34
- Gadekunst i La Victoria – 35
Ingen kommentarer:
Send en kommentar