Efter den kvindelige stemmeret kom feminismen dog først til
at handle om at give kvinderne adgang til arbejdsmarkedet, herunder offentlige
stillinger (på et tidspunkt også som præster og i sidste ende som biskopper; et
fornøjeligt sideskud på kampen om ligestilling, men inden for et principielt
autoritært og hierarkisk system). Kvinder ville have mulighed for at forsørge
sig selv, så de ikke var afhængige af mænd. En del af denne kamp handlede også
om at sikre ugifte kvinder ret til at få sig en lejlighed, sådan at de ikke
blev nødt til at indgå proforma- eller fornuftsægteskaber for at få et sted at
bo. Denne kamp for uafhængighed af mændene handlede efterhånden også om at gøre
skilsmissen socialt acceptabel, gøre det muligt at få arbejde som enlig mor,
hvilket rent praktisk også handlede om daginstitutionspladser. Så kom det til
at handle om velfærdsstaten. Det handlede på den anden side også om
ligestilling inden for parforholdet, altså om at få mændene hjem til
kødgryderne.
Kravet om ligeløn for lige arbejde var måske ikke ligefrem systemoverskridende
eller revolutionært, men var dog en del af samme projekt.
Dette projekt handlede om lighed mellem alle mennesker.
Derfor var sloganet da også, at Kvindekamp er klassekamp! Det lyder som
en slidt kliché i dag, men det var et fuldstændigt logisk udsagn. Kampen for
kvindernes ligestilling hang sammen med udligning af de sociale skel mellem
mennesker i det hele taget og med nedbrydning af de politiske hierarkier.
Feminismen var i den forstand en naturlig del af den socialistiske kamp. Hvis alle
mennesker er lige, er heller ikke kvinder undertrykte.
En udløber af kampen for uafhængighed af mændene blev den
frie abort. Feminismen i 1960’erne handlede i høj grad om dette spørgsmål. Fri
abort og gratis prævention. Det var en socialøkonomisk kamp om at kunne leve et
erhvervsaktivt og udadvendt liv som (fx enlig) kvinde. Men det var også en
kulturel, seksuel kamp, det kom også til at handle om kvinders ret til at have
uægteskabelig sex, til at have sex for nydelsens skyld i det hele taget. Så kom
kravet om orgasme, at kvinde havde samme krav på tilfredsstillelse som manden. Den
del af kampen fortsatte længe efter lovliggørelsen af abort. Fri sex og fri
kærlighed blev et vigtigt omdrejningspunkt for hippiebevægelsen og dens
udløbere frem til starten af 1980’erne, og den dukker stadig op med jævne
mellemrum. Også støttet af rigtig mange mænd. Det kan der være forskellige
grunde til, hvor ikke alle er lige altruistiske.
I 1980’erne blev feminismen til dels et elitært og
systembevarende projekt. Det kom til at handle om, hvordan kvinder kunne blive
erhvervsledere. Kvinderne begyndte at danne erhvervslederloger og talte om at
hjælpe hinanden frem, men inden for den klassedelte, hierarkiske og autoritære
kapitalisme. Kampen for lighed blev nedtonet i takt med den generelle politiske
højredrejning i samfundet (siden Anker Jørgensens regeringer har ingen dansk
regering mindsket uligheden i Danmark). Nu ville kvinderne bare have deres del
af kransekagens sukrede top.
Den mest højrøstede del af den moderne elitefeminisme (elitefeminisme
er den ikke kun, fordi den fokuserer på at få flere kvinder ind i eliten, men også fordi den ikke er organiseret som en bred folkebevægelse, sådan som
kampen for stemmeret og fri abort var det, men i stedet repræsenteres af
enkeltstående, veluddannede elitekvinder) synes nu at handle om at få lov til
at slippe for sex og fysisk berøring med mænd og samtidig sørge for at
elitemændene heller ikke får sex med andre kvinder. Den første del af projektet
handler om kriminalisering sexchikane og om en stadig udvidelse af begrebet om
sexchikane, den anden del handler om at forbyde køb af prostitution. Forbudet
mod prostitutionskøb er af mange grunde en dårlig ide. Det vender jeg tilbage
til i en senere artikel. Anklagerne om sexchikane er et mere dunket felt.
Sexchikanesagerne handlede i begyndelsen om at løse et
problem, som mange kvinder havde fået efter deres entré på arbejdsmarkedet.
Cheferne var mænd, og sekretærerne var kvinder (for nu at tage den gamle, men
retvisende kliché), og de magtfulde mænd kunne skalte og valte med kvindernes
skæbne. De kunne fyre kvinderne og de kunne blackliste dem gennem deres
erhvervslederloger, hvis kvinderne ikke gjorde, som cheferne forventede af dem.
Ofte forventede cheferne, at deres kvindelige ansatte havde sex med dem efter
arbejdstid. Som optakt til disse for kvindernes vedkommende ufrivillige forhold
gik de mandlige chefer og tog sekretærerne på røven, stak ordresedler ned
mellem brysterne på dem. Sådan noget. Der var ingen særlig grund til at være
raffineret i sit kurmageri yderligere, for magtforholdet mellem chef og
sekretær var så indiskutabelt, at kvinderne var nødt til at føje cheferne, hvis
de ville beholde deres stilling og den frihed, som det gav dem at have en egen
indkomst.
Verden er kompleks, og naturligvis var (og er) der også
kvinder, som selv initierede sådanne forbindelser med cheferne. Det kunne jo
være en lukrativ forbindelse. Det kunne falde dyre gaver af, eller rejser, som
lønarbejder manden derhjemme ikke havde råd til at købe. Men det er en anden
sag.
I 1970’erne begyndte man så småt at snakke om denne grove
seksuelle udnyttelse af kvindernes økonomiske underlegenhed. Man kaldte det
sexchikane, når en chef (eller en kollega) vedblivende kom med utvetydige seksuelle
tilnærmelser, selvom tilnærmelserne ikke blev positivt modtaget. Dansk Folkepartis
åndelige fædre i poporkestret Shu-bi-dua lavede i 1980’erne en sarkastisk sang
under titlen Vi finder os ikke i sexchikane. Pointen i teksten var, at
sexchikane-anklagerne var noget hysterisk pjat. Men det var de ikke. De
handlede om et reelt problem.
Hvad elitefeministerne måske glemte, var, at det ikke var et
kønsspecifikt problem, men et socialt. Dette blev helt tydeligt, efterhånden
som de samme elitefeminister begyndte at få held med at sikre kvinderne flere
ledende stillinger i erhvervslivet. Pludselig dukkede der sager op, hvor
mandlige underordnede klagede over sexchikane fra kvindelige chefers side.
Disse mænd blev (og bliver) latterliggjort. Mænd kunne da ikke være seksuelle
ofre for kvinder. Men det kan de. Det kan de, hvis kvinden har den sociale
eller økonomiske magt over manden. Disse, ganske vist mere sjældne (mændene er
bange for latterliggørelse, hvis de klager), sager viste præcis, at det handler
om magt. Har man den samfundsmæssige/økonomiske magt, får man nemt den private/seksuelle.
Kvinder er ikke mere etiske erhvervsledere end mænd. Forestillingen om, at
verden ville være bedre, hvis kvinder bestemte, er absurd. Når kvinder får
topposter i erhvervslivet eller den offentlige administration, opfører de sig,
nøjagtigt som mænd gør. Og gjorde de ikke det, ville de aldrig få disse
topposter. Det er magthierarkiets logik.
Derfor er løsningen på problemet med sexchikane ikke at
sikre kvinder flere topposter. Løsningen er at nedbryde hierarkierne mellem
mennesker.
Den seneste formulering af krigen mod sexchikane vil jeg
lade repræsentere af et udsagn fra en af mine gode venner, som er
venstreorienteret socialdemokratisk elitefeminist. Hun skar helt principielt
ind til benet og skrev, at ingen mand skulle røre ved hendes krop uden at have
fået tilladelse til det først. Og at mænd, som rørte ved kvinders kroppe uden
forudgående tilladelse var ynkelige, klamme krænkere.
Dertil må man jo for det første sige, at hun er i sin gode
ret til ikke at acceptere ikke-godkendt kropsberøring fra mænd. Det må hun jo
selv om.
For det andet må man sige, at så kan det vist ikke siges
mere radikalt, med mindre man samtidig vil stille krav om hårde straffe til
disse mænd, håndsafhugning ved første berøring, kastrering ved den næste. Og
disse mænd er alle mænd. Der findes næppe en hetero- eller biseksuel mand, som aldrig har rørt en
kvindekrop uden forudgående tilladelse. Uden sådanne afprøvende tilnærmelser
var det næppe muligt at videreføre menneskeslægten. Jo, hvis alle partnere blev
bestilt pr. postordre, hvis alle seksuelle forbindelse blev indgået via
kontrakt. Det er et ekstremt udslag af den nypuritanisme, som elitefeminismen
(altså af den feminisme, som ikke forstår, at kønskampen for at lykkes også
skal være en social kamp mod den samfundsmæssige ulighed) er strandet i.
Masser af kvinder har rørt min krop uden forudgående
tilladelse. Hundredvis, vil jeg tro. Mange af dem uvelkomment, mange helt ubemærket, og mange andre igen mange andre
velkomment. Heldigvis. De fleste har opgivet ævred, når de har mærket, at der
ikke var bid. Nogle er jeg efterfølgende blevet forelsket i og måske ligefrem
kærester med. Nogle kvinder har jeg skullet arbejde hårdt for at ryste af mig.
Jeg husker en af Meretes veninder (Merete var en ung kvinde fra mit
bofællesskab for vældig mange år siden), som var på fødselsdagsbesøg i huset.
Hun prøvede at flirte med mig og snakke sig ind på mig gennem hele Meretes lagkagefest, og
jeg snakkede venligt med. Jeg havde ingen grund til andet, hun var både
sympatisk og interessant at snakke med, og jeg har aldrig haft for vane at
sortere mine samtalepartnere efter hvem, jeg havde lyst til at gå i seng med.
Men jeg holdt mig hele tiden på tilpas stor fysisk afstand til, at hun måtte
kunne mærke, at jeg ikke havde andre intentioner med hende end munter samtale.
Så skulle vi alle sammen på diskotek, og kvinden ville danse. Vi dansede, jeg
brød hver gang af efter to danse for ikke at give hende nogen illusioner, men
hun blev ved. Hun klæbede til mig. Og i takt med, at hun blev fuldere og
fuldere, blev hun også mere og mere modig. Det endte med, at hun stod og trak
min nakke nedad med et fast greb med den ene arm, mens hun pressede sin tunge
ind i mit øre. Det fandt jeg egentlig hverken særlig charmerende eller
behageligt, men det lykkedes mig da til sidst at få hende bugseret væk fra min
krop uden at gøre en stor og for hende ydmygende scene ud af det. Til sidst
fattede hun selvfølgelig, at der ikke var noget at hente.
Når jeg siden mødte hende, kunne hun grine ad episoden. Hun
vidste godt selv, at hun var gået lidt over gevind i sin yndige brandert, og
det gentog sig aldrig. Når jeg også kunne grine ad det, var det vel, fordi
vores indbyrdes forhold var lige. Var det et charmerende kurmageri? Næ. Var det
sexchikane? Nej, det var det heller ikke. Hun var ikke min chef og havde ingen
magt til at trumfe sin liderlige vilje igennem. Det var omkostningsfrit for mig
at afvise hende. Jeg kunne bare vriste mig fri og gå min vej.
Har jeg nogensinde oplevet insisterende og uprovokerede
seksuelle tilnærmelser fra kvindelige (eller mandlige) chefer? Tja, hvis jeg
svarede ja til spørgsmålet, ville det jo være en kriminel anklage.
Andre gange er det faldet anderledes ud. Enkelte af de mere
insisterende kvinder har jeg ladet mig overtale til at gå i seng med, selvom
jeg i udgangspunktet ikke ville. Jeg husker fx en af min studiekammerat Marias
veninder, som under en udendørs koncert i Odense i over en time blev ved med at
gribe mig om testiklerne. Uden på bukserne, ganske vist, men i det lange løb
alligevel effektfuldt nok. Så fik vi begge sex, men heller ikke andet, fordi
sympatien ikke var dyb nok. Sex er ikke et tempel af renhed. Indimellem er det
bare sex for dens egen skyld. Og det er ok.
Så er der alt det, som man ikke rigtig ved, hvad er. En kvinde
fra et af de kollektiver, jeg har boet i, havde for vane at gribe mig i numsen,
fx når jeg stod og vaskede op. Jeg opfattede det som en hyggelig, venskabelig
gestus, og jeg havde absolut intet imod det. Faktisk vil jeg sige, at jeg følte
mig værdsat, når hun greb i flæsket. Og jeg tænkte det aldrig som en opfordring
til sex (selvom pirringen var umiskendelig), og det er jeg temmelig sikker på,
at hun heller ikke gjorde. Havde det været anderledes, hvis det var mig, der
havde været fremme med hånden og ikke hende? Anderledes, fordi jeg var manden?
Vi boede i et velfungerende kollektiv, hvor mændene efter min bedste vurdering
ikke havde mere magt end kvinderne, så hvis vi skal tro på ligestilling mellem
kønnene, er vi vel nødt til at svare nej til det spørgsmål. Nej, det havde ikke
været anderledes, hvis det havde været mig, som uden at spørge først havde
klemt om hendes baller.
Men havde det været anderledes, hvis jeg havde tage min
veninde på numsen som en afprøvende manøvre for at finde ud af, om hun ville
flirte med mig eller gå i seng med mig? Ja, det havde da været anderledes, men
havde det været en ynkelig, klam krænkelse? Sexchikane? Nej, bestemt ikke! Folk
afprøver jo hele tiden hinanden for at få bekræftet eller udviklet en seksuel
relation. Det er man nødt til, hvis man ikke vil leve som munk. Uden at have
ført regnskab med det vil jeg tror, at jeg i mine yngre år har taget dusinvis af kvinder på
måsen, for det meste absolut med seksuelle hensigter, som oftest oven i købet uden
at have spurgt om lov først, ind imellem endda uden at flirtet ret meget først.
Man kan gøre det mere eller mindre elegant, men vejen frem
mod sex mellem to fremmede må altid gå gennem et ukendt land, gennem den grænseoverskridende
gestus, det modige udkast, en dunlet berøring af en overarm, et overrumplende
kys. Det går ikke uden. Opgaven består så i at tolke resultaterne af disse
modige udkast, og for det meste at respektere en afvisning, hvor diskret og
ikke-ydmygende den end måtte være serveret. Det er jo noget, unge mennesker
skal lære, kvinder som mænd.
At udgrænse alle kropsberøringer, der ikke på forhånd er
godkendt, som klamme overgreb, er en voldsom reduktion af vores liv sammen som
mennesker, ikke kun som seksuelle væsner, men også som (fx nye) venner. Det kan
gælde som et privat udsagn, der kan oversættes til: Jeg kan ikke lide, når
(andre) mænd (end min mand) rører ved min krop! Men det er ikke et politisk
udsagn, altså et udsagn af samfundsmæssigt normgivende værdi. Det er en
puritanisme, som naturligvis er legitim, men som i hvert fald intet har at gøre
med kvindekamp eller ligestilling.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar