torsdag den 3. oktober 2024

Fortællinger fra udkanten




 






Jeg er hele tiden i gang med at læse 15-20 bøger ad gangen. Ofte i små bidder, inden jeg falder i søvn. Det er en vane, som roder gevaldigt på og ved natbordet. Indimellem læser jeg så også bøger af store mundfulde på kortere tid. Senest Rans vilje (2023) af Peder Frederik Jensen og Insula (2024) af Thomas Boberg. Jeg anmelder ikke bøger, men indrømmer gerne, at de to romaner har lært mig noget nyt. I almindelighed, men også som skrivende menneske.


Når jeg har været så fræk at fotografere min egen seneste bog (fra 2020) sammen med de to fremragende bøger, er det, fordi de alle tre på hver sin måde handler om at lande ublidt med sine forhåbninger og projekter i den kystnære danske provins, vandet og udkantsområderne, og hvirvles ufrivilligt ind i konflikter med lokale magthavere, som man ikke kendte på forhånd, eller hvis magt man ikke havde erkendt styrken af.


Det er tre bøger på henholdsvis 365, 381 og 369 sider, så det er tilsyneladende det omtrentlige omfang af en roman, som behandler det tema. 

Ingen kommentarer: