onsdag den 3. april 2024

Det andalusiske signallys

Det er mange år siden, jeg fandt ud af, at bilers og scooteres blinklys i Spanien almindeligvis betyder det samme som menneskers blinken til hinanden på et diskotek, men dog også kan betyde, at man har fået noget i øjet.

Trafiklysene i byens fodgængerfelter kæmper jeg mere med. Jeg havde ellers sådan nogenlunde sjusset mig til, at de fungerede som en påmindelse om, at man som bilist lige skal kigge efter, om der står en fodgænger og venter på at krydse vejen. Men da jeg i går skulle til at træde ud i fodgængerfeltet og krydse for grønt, hørte jeg pludselig en politibil dytte ad den forrestholdende bil, fordi den åbenbart helt utilstedeligt havde valgt at holde for rødt og således spærrede trafikken. Det var ikke en politibil med sirene på, og den havde heller ikke travl med at komme videre, da den forrestholdende indså sin brøde og skyndte sig at køre gennem fodgængerfeltet, mens den endnu kunne nå over for rødt.

Ingen kommentarer: