tirsdag den 4. oktober 2022

Om uhomogene novellesamlinger

Jeg er lige stødt på en gammel anmeldelse af en endnu ældre bog, nemlig Kig på damen, en novellesamling jeg udgav i 2010. Jeg kan ikke huske, at jeg har set denne anmeldelse før. Måske har jeg bare fortrængt den, fordi andre var mere positive.
Anmelderen synes dog, at bogen er lovende (jeg var 45, da jeg udgav den, og jeg ved ikke, om det er helt ok at være lovende i den alder), og at de bedste af de 11 noveller er fremragende, mens der omvendt også er et par stykker, som angiveligt er helt ligegyldige. Det var der faktisk også andre anmeldere, der skrev. Det sjove er, at nærmest ingen af de mange anmeldere var enige om, hvilke noveller der var fremragende, og hvilke der var ligegyldige. De havde hver især deres favoritter – og det modsatte.
Det tænkte jeg meget over dengang: Om jeg burde skrive mere homogene novellesamlinger, eller om det tværtimod var en kvalitet, at der var noget for enhver smag. Jeg kom aldrig frem til noget klart svar på den overvejelse. Måske er det derfor, jeg aldrig siden har skrevet en novellesamling. Jeg vil ellers rigtig gerne.

Se anmeldelsen her:

Ingen kommentarer: