mandag den 17. februar 2020

Fiskesvær er på vej frem!

Tom er protagonisten i min nye roman, Afstande over vand, og han får den uforgribelige tanke, at restproduktet fiskeskind kan bruges til snack. Det skal sprødsteges og sælges på samme måde som flæskesvær, men er sundere og henvender sig samtidig til muslimer, jøder og pesco-vegetarer, der jo ikke spiser gris.

Toms fiskesvær bliver motoren i et stort erhvervs- og egnsudviklingseventyr på Vestsjælland. Hvordan det går, kan man læse, når romanen udkommer 6. marts.

Jeg fik idéen til fiskesværene, fordi jeg er fiskersøn, meget glad for fisk og helt vild med sprødt fiskeskind og derfor har undret mig over, at produktet ikke fandtes, særligt nu, hvor spisevanerne ændrer sig, og danskernes glæde ved at æde svin er vigende.

Men der er sørme også sket noget, siden jeg gik i gang med at skrive bogen for 3-4 år siden. I forbindelse med planlægningen af udgivelsesreceptionen gik min redaktør og forlægger Christel Sunesen i gang med at undersøge, om man kunne få en passende københavnsk café til at tilberede nogle fiskesvær, som vi kunne knase til den kølige hvidvin. Det kunne ikke lade sig gøre. Til gengæld fandt hun under vejs frem til et lille, økologisk, håndholdt firma i England, som faktisk har lanceret produktet. Det var en sjov overraskelse! De gik i gang i november 2017 og er endnu ved at finde en vej ind på snack-markedet. Men de findes, og Christel, som kan sparke alle døre ind, har lokket dem til at sende os et par poser af de lækre 'fish crackling', som ellers er forbeholdt det engelske hjemmemarked. Så dem skal vi smage på Café Pyt i Sydhavnen kl. 17:30 den 6. marts.

Da Christel havde fortalt om de engelske 'fish cracklings', gik jeg i gang med at google fiskesvær. Og nu viser det sig, at det danske Teknologisk Institut i april 2018 besluttede at undersøge muligheden for at udnytte fiskeskind som sund snack (og til fremstilling af kosmetik) i stedet for at bruge det som tilsætning til dyrefoder. Jeg tror ikke, Teknologisk Institut har konkluderet på den undersøgelse endnu, men egentlig kan de vel blot kigge til det lille firma i England. De har svaret.


Tom havde altså set rigtigt. Det er endnu i sin vorden, men fiskesvær er på vej frem! Kig gerne ind til en smagsprøve på Café Pyt den 6. marts.

Klik og læs om undersøgelsen fra Teknologisk Institut her:


Ingen kommentarer: