Illustration: Thomas Kruse
Lørdag den 26. januar afholdt Enhedslisten sin anden kulturfestival. Det foregik i KU.BE på Frederiksberg, et virkelig spændende hus, arkitektonisk opfindsomt skruet sammen og med fornuftig koncertsal, et lille bibliotek, stor café, gode, store konferencelokaler og godt tænkte legeområder for børn. Efter et par ture rundt i labyrinten fandt man ovenikøbet også frem til toiletterne. De fysiske rammer var virkelig gode.
Lørdag den 26. januar afholdt Enhedslisten sin anden kulturfestival. Det foregik i KU.BE på Frederiksberg, et virkelig spændende hus, arkitektonisk opfindsomt skruet sammen og med fornuftig koncertsal, et lille bibliotek, stor café, gode, store konferencelokaler og godt tænkte legeområder for børn. Efter et par ture rundt i labyrinten fandt man ovenikøbet også frem til toiletterne. De fysiske rammer var virkelig gode.
Programmets flotte forside var prydet af
en gårdmusikant, så vidt jeg kan se malet af Thomas Kruse (født 1943), en af
halvfjerdsernes førende progressive kunstnere i Danmark.
Indeni var programmet også imponerende.
Dagen igennem var der workshops i fire eller fem forskellige lokaler samtidig,
som man så måtte vælge imellem, og man kunne nå tre. I alt blev tretten temaer
behandlet, nemlig disse
- · Kultur, identitetspolitik og venstrefløj
- · BARE FORDI AT, Sprog og forestillinger i udlændingedebatten
- · Da stuepigerne støvede af i fagtoppen og på hotellerne
- · Strejkesange – Indblik i en glemt sangskat og kultur
- · Public service på skrump – Efter medieforliget
- · Kulturen og grønthøsteren
- · Kulturløshed og velfærdsstat – Mellem dystopi og håb
- · Medierne og højrepopulismen
- · Det forsvundne Folk
- · Retskultur på glidebane – om ghettoplaner, parallelsamfund og kriminel lavalder
- · Skal nye røster synge – Den rød-grønne sangbog
- · Fra Snart dages det brødre til grill baren lukker nu..
- · Myter og udfordringer i Ghettodebatten
Der var således masser af indhold at
komme efter, og jeg besluttede mig for at deltage i festivallen, selvom jeg bor
langt fra Frederiksberg, både af interesse og for at bakke op om den glimrende
idé, det er at holde en kulturfestival for venstrefløjen. Det var nemlig sådan
det var lanceret: Man behøvede ikke at være medlem af Enhedslisten for at
deltage.
Derfor opfordrede jeg da også begejstret
alle mine Facebookvenner (plus nogle stykker, som ikke er på Facebook) til at
deltage.
Da jeg mødte op (som altid lidt for
tidligt) for at tjekke ind, blev jeg budt venligt og imødekommende indenfor,
selvom jeg havde glemt at printe min billet ud, og arrangørerne ikke havde nogen
deltagerliste ved indtjekningen, men Lole Møller kunne heldigvis godt huske, at
jeg havde tilmeldt mig, så jeg fik mit armbånd alligevel. Sådan var stemningen:
god, imødekommende og fri.
Men der var noget, som fra begyndelsen
undrede mig: Ingen af de aktivister og arrangører, der stod klar til at tage
imod gæsterne, var fra min generation, og heller ingen var yngre. Jeg er 53 år
gammel.
Jeg satte mig ind i koncertsalen, hvor
der skulle bydes velkommen til dagens arrangement. Og der var mange gæster allerede
fra begyndelsen, et sted mellem 150 og 200 vil jeg tro, men hvis man ser bort
fra en enkelt ung mand, som var taget med sin bedstefar til kulturfestival, var
jeg den yngste. Klart den yngste, endda. Der var masser af velkendte ansigter,
folk jeg lærte at kende, da jeg var aktiv i Venstresocialisterne og siden
Enhedslisten fra 1984 og til omkring 2006. De fleste var folk, som allerede var
veteraner på venstrefløjen, da jeg meldte mig ind i VS i '84. Jeg kunne også
genkende to, som var meget aktive på SF's venstrefløj – fra halvfjerdserne til
halvfemserne.
Men ingen af de mange kulturpolitisk
interesserede og venstreorienterede forfattere, som jeg kender fra min egen
generation og yngre, gæstede arrangementet. Ikke en eneste.
Klokken 13:00 bød den i forhold til
gæsterne ret unge Søren Søndergaard (født 1955) velkommen på partiets vegne og
introducerede den knapt så unge Flemming Jensen (født 1948), som så holdt
åbningstalen. Både Søndergaard og Jensen virkede oplagte og gjorde det som
altid glimrende.
Og så var der rock! Den purunge Kaya
Brüel (født 1972) og hendes band spillede med smittende humør. Der blev klappet
og sunget med, for det var den helt rigtige musik, nemlig den, som gæsterne skejede
ud til, da de var unge i halvfjerdserne. Det var en hyldestkoncert til Jomfru
Ane Band, som havde havde Kayas mor og moster Sanne og Rebecca Brüel som
frontfigurer. Det var virkelig godt og levende og som skræddersyet til
venstreorienterede tilhørere på halvfjerds år og opefter.
Som min første workshop valgte jeg 'Kultur,
identitetspolitik og venstrefløj'. Det er et vigtigt tema, som har fyldt meget
på kunstscenen, blandt forfattere, på venstrefløjen og i dagspressen i hvert
fald i de seneste to år, og arrangørerne havde inviteret fire velformulerede
paneldebattører til at sætte temaet op, nemlig forfatteren Josefine Klougart, MF for
Enhedslisten Pelle Dragsted, den tidligere litterære direktør for Gyldendal
Johannes Riis og historiker og museumsinspektør Ulla Tofte. Alle fire har
deltaget i den offentlige debat om temaet med nogenlunde høj profil, og de
havde også alle noget interessant og indsigtsfuldt at sige.
Men ingen af dem sagde på noget tidspunkt
så meget som en sætning, jeg var uenig i. De repræsenterede alle den tænksomt
moderate position i debatten, som på den ene side kunne se noget positivt og
fremadskuende i Me Too-bølgens kritiske fokus på privilegieblind og ufølsom
adfærd og ditto tænkemåder, men som på den anden side også havde blik for, hvordan
nogle identitetsaktivister er gået amok i historieløs og selvoptaget
krænkelseshunger. Skarpest og bedst forberedt var sjovt nok Pelle Dragsted, som
jo ellers ikke primært arbejder med kulturpolitik til daglig.
Jeg forlod debatten med en god og tryg
følelse af, dels at der var blevet talt nuanceret og ærligt om emnet, og
samtidig at jeg ikke står alene med mine tanker om det, og det var da rart, men
måske kunne jeg godt have tålt at blive udfordret lidt mere. Hvorfor var der
ingen i panelet, som repræsenterede yderpolerne i debatten om dette tema? Det kunne
måske også have åbnet den tamme publikumsdebat, som fulgte paneldeltagernes
oplæg, lidt mere. Det hele blev måske lidt for tilbagelænet, unisont og
ordentligt?
Min anden workshop handlede om
retskultur. Det blev ikke en debat, som handlede om kulturpolitik, i hvert fald
ikke i snæver forstand. Det handlede derimod om social- og retspolitik eller
rettere: om retspolitiske perspektiver inden for socialsektoren. Det var
oplysende og interessant, fordi arrangørerne havde inviteret to meget
kompetente og tænksomme paneldebattører, nemlig juristen Birgitte Eiriksson fra tænketanken Justitia og social- og
borgerrådgiver Bettina Post. Enhedslistens tidligere retsordfører Rune Lund sad
også med til bords, men kom aldrig med i samtalen, fordi hans retspolitiske interesser
syntes at ligge et lidt andet sted end Eirikssons og Posts. Det var et
spændende panel, men kunne sådan set godt være gemt til en anden lejlighed.
Til sidst deltog jeg i en debat om 'Medierne
og højrepopulismen', som blev formidlet af journalist og
venstrefløjsveteran Jacob Mollerup og Enhedslistens Søren Søndergaard. Journalisten Jes
Stein Pedersen skulle også have været med, men dukkede ikke op. Der var mange
pudsige og lærerige annekdoter i samtalen mellem Mollerup og Søndergaard (der
egentlig kun skulle have været mødeleder, men som blev nødt til at fylde noget
mere, fordi Stein Pedersen ikke kom), men alt i alt var udkommet af denne
workshop for forudsigeligt.
Så skulle vi spise, og maden var lækker.
Særligt husker jeg det hjemmebagte brød, vi fik til det sprængte oksebryst (var
det vist) mit Gemüsen. Maden var naturligvis økologisk, og det samme var øllet.
Der var også lave mad til vegetarerne, men med æg i, så der har formodentlig
ikke meldt sig nogen veganere til arrangementet. De fleste veganere er vist
også under halvfjerds år gamle, så det skal nok passe ...
Efter maden var der cabarét i
koncertsalen. Og hold nu fast: Det var en cabaret om Benny Andersen! Det var en
kompetent (omend lidt fimset) gennemført cabarét, med god stemning og tilpas
mange pusseløjerligheder. Men altså: Thomas Kruse, Flemming Jensen, Jomfu Ane
Band og så Benny Andersen ...
For at det ikke skulle være løgn, blev
aftnen rundet af med en koncert med Søren Sidevinds Spillemænd, der som bekendt
begejstrede med røde sange i halvfjerdserne. Den koncert nåede jeg ikke at høre
(de mange timer på halvfjerdsermuseum blev for meget for mig), men jeg er
sikker på, at den lige som alt andet på kulturfestivallen vakte stor
begejstring, for de spillemænd kan godt finde ud af at levere en effektiv
koncert, og det var jo præcis Søren Sidevinds generation, man havde lagt hele
arrangementet an på. Der er ikke noget dansegulv i koncertsalen, så tilhørerne
blev heller ikke for trætte i benene.
Under alle omstændigheder er jeg sikker
på, at alt sluttede i god ro og orden. Arrangementet sluttede nemlig klokken
23:00, så alle kunne komme hjem i seng i ordentlig tid.
Arrangementet var vellykket og harmonisk
skruet sammen, målrettet mod den københavnske venstrefløjs sande veteraner. Dem
på over halvfjerds. De genså gamle venner og fik i det hele taget, hvad de kom
for, og de kommer helt sikkert gerne igen næste år.
Jeg vil gerne sige tak til arrangørerne
for den store, engagerede og kompetente indsat. Jeg håber, I vil fortsætte.
Venstrefløjen har brug for en kulturfestival! Og I må meget gerne bruge KU.BE
igen. Det er et dejligt sted.
Men man kan også gøre i hvert fald noget af
det på en lidt anden måde, så venstrefløjsere på min alder eller måske ligefrem
unge mennesker, eller blot folk, som ikke var aktive på den københavnske
venstrefløj i 1973, også kunne føle sig som en del af fællesskabet.
Måske kunne man få en 50-årig, en 30-årig
og en 17-årig med i arrangørgruppen også?
Måske kunne man skele til den
samfundsbevidste samtidskunst, når man vælger, hvad der skal på scenen.
Teater Sort/Hvid har inden
for det seneste år disket op med hele to revolutionerende, politiske
forestillinger? Den ene handlede endda om en antikapitalistisk revolution og
hed såmænd Revolution. Kunne man mon
ikke lokke dem til at give en smagsprøve fra den forestilling?
Rytteriets snobber, Skønne Fritz og Søde
Poul, kunne være et herligt indslag næste år!
Hvor er den nye billed- installations- og skulpturelle kunst på vej hen?
Hvor er den nye billed- installations- og skulpturelle kunst på vej hen?
Hvad med noget musik skrevet efter 1977? Halvfjerdsernes unge venstrefløj gad sgu da heller ikke gå til koncert med musik fra trediverne! Hvad med Nikoline ('Sut min klit'), for eksempel?
Litteraturoplæsninger tiltrækker sig i de
her år en betragtelig interesse i de største byer i Danmark. Der er nok at
vælge mellem. Var det ikke noget?
Hvad med de temaer, som optager den unge
litteratur i dag, fx
Afrika: romanforfattere som Jakob Ejersbo
(som ganske vist er død), Peder Frederik Jensen og Thomas Boberg – måske
konfronteret med Ulf Vincents Olsen, som har skrevet om afrikansk filosofi, eller
Juliane Wammen, der har skrevet om sydafrikansk litteratur.
Klimakrisen: digtere som Lars Skinnebach,
Lars-Emil Woetmann eller Martin Snoer Raaschou.
Kønsroller/identitet: forfattere som Mette
Moestrup, Shadi Angelina Bazeghi, Kristina Nya Glaffey og Christina Hagen
Nielsen, måske sat over for litteraten Mette Leonard Høeg eller multikunstneren
Madame Nielsen.
Autofiktion: romanforfattere som Pablo Llambías og Hanne Højgaard
Viemose.
Livet i ghettoen: Yahya Hassan, Lars Bo Nørgaard, Hanne
Højgaard Viemose.
Ny arbejderlitteratur?: Kristian Bang
Foss, Peder Frederik Jensen og Anders Vægter Nielsen.
Hvad med at lade nogle af de relativt nye progressive bogforlag (fx Antipyrine, Rebel With a Cause og Kronstork) komme og fortælle om deres arbejde – måske i dialog med nogle af de mere erfarne (som fx Politisk Revy, Solidaritets Forlag og Klim)?
Hvad med at lade nogle af de relativt nye progressive bogforlag (fx Antipyrine, Rebel With a Cause og Kronstork) komme og fortælle om deres arbejde – måske i dialog med nogle af de mere erfarne (som fx Politisk Revy, Solidaritets Forlag og Klim)?
I det hele taget kunne arrangementet
sagtens bære flere kulturelle indslag – og en tættere sammenhæng mellem
workshops og sceneoptræden. Det behøver jo ikke at være så kompliceret. Man kan
lade fx Peder Frederik Jensen læse op fra sin Afrika-roman, Vold, og efterfølgende afholde en
workshop med diskussion af litteratur om Afrika og om afrikansk litteratur.
Hvad med nogle arrangementer for børn,
sådan at børnefamilierne også kan deltage? KU.BE har jo faciliteterne til det.
Hvad med en afslutningskoncert med ung
dansemusik – og et dansegulv?
Måske kunne man også (her kommer den frække!) overveje at udvide arrangementet, så det blev indkaldt af en bredere venstrefløj?? Man kunne fx tage SF, IS, Alternativet, Solidaritet, Den Grønne Studenterbevægelse og nogle progressive fagforbund med? Så kunne man måske tiltrække flere optrædende, og man kunne holde et arrangement hen over en hel weekend!
Måske kunne man også (her kommer den frække!) overveje at udvide arrangementet, så det blev indkaldt af en bredere venstrefløj?? Man kunne fx tage SF, IS, Alternativet, Solidaritet, Den Grønne Studenterbevægelse og nogle progressive fagforbund med? Så kunne man måske tiltrække flere optrædende, og man kunne holde et arrangement hen over en hel weekend!
Kærlig hilsen og på gensyn!
Jens Peter Kaj Jensen, Madrid
Ingen kommentarer:
Send en kommentar