tirsdag den 5. oktober 2021

Onkler

 – Tror du, børn kan være Gud, far?

Jeg er på vej til skole med Serena på syv. Trafikken larmer, og hun har ansigtsmaske på, det skal de i skolen, så det kan være svært at høre, hvad hun siger, men snakkes skal der; ingen af os hører til de tavse.

– Nu tror jeg jo ikke, at der findes en gud, men hvis der gjorde ...
Hun kigger vantro på mig.
– Hvad har det med sagen at gøre? spørger hun.
– Jo, altså, hvis der ikke er nogen gud, kan børn jo heller ikke være Gud.
Hun kigger op mod himlen og ryster på hovedet.
– Øh, altså, hvad jeg mener er, at hvis nu der faktisk var en gud, så tror jeg, det ville være en pige på syv år.
– Far! siger hun og sukker.
– Jo, hør nu, hvis der var en gud, og Gud var almægtig og kunne bestemme alting selv, så tror jeg, Gud ville beslutte at være syv år gammel og aldrig blive ældre.
– Far, hør nu efter!
Hun er ved at tabe tålmodigheden med mig. Jeg forstår det ikke.
– Jeg hører da efter min skat, siger jeg. – Syv år er den dejligste alder, og jeg tror ikke, hun ville ønske sig nogensinde at blive ældre. Du har da også selv ...
– Jeg sagde 'tios' [onkler], far. Ikke 'Dios' [Gud]. Tror du børn kan være onkler? Der er en dreng fra min klasse, som siger, at han har en nevø.
– Æhh ...

Ingen kommentarer: