fredag den 16. juli 2021

Jeg går i supermarkedet efter morgenmad

I går, Vesterbro
Jeg går i Netto for at købe morgenmad. En mor, der ser ud til at komme fra den veluddannede middelklasse, skubber rundt med klapvognen, som drengen ikke gider sidde i. Hun kigger uafvendeligt på mobilen. Drengen er mere interesseret i butikkens varer og finder hurtigt køledisken, hvor der står en kasse med ostehapsere. Han er ikke mere end to år gammel, men han ved godt, hvordan man åbner sådan en kasse. Den indre plasticembalage får han også flået af. Men han kan ikke lide osten og smider den på gulvet. Så får han øje på en snackpølse. Den kan han bedre lide. Moren er også nået frem. Hun kigger op fra mobilen engang imellem. Da drengen har spist så meget af pølsen, som han gider, går de videre.

Den unge, lavtlønnede kassemedarbejder, som ser ud til at være af mellemøstlig oprindelse, har også set tålmodigt til. Nu rydder hun op efter drengen. Det kan hun lige nå, fordi der i netop det øjeblik ikke er kunder ved kassen. Moren med drengen skulle nemlig ikke have noget alligevel.

I dag, Malaga Centrum
Jeg går i Lidl for at købe morgenmad. Foran mig står to høje, unge mænd, som ser ud til at slide i det med håndvægtene adskillige timer hver dag. Eller først er jeg ikke helt sikker på, om de faktisk står foran mig i køen, for de står og kigger på mobilen og 'fylder ikke op' foran sig i køen. De svarer ikke, da jeg spørger, om de står i kø, men antyder dog et lille skridt fremad som for at lukke hullet. Lidt efter må den allerede kendeligt trætte, underbetalte kassemedarbejder kalde dem hen til kassen, fordi de ikke har set, at det er deres tur. De tager deres energibarer, havrekiks og kildevand op af kurven. Kassemedarbejderen skubber flere gange den trekantede adskiller frem mod dem for at få dem til at lægge den på båndet, så jeg kan komme til at lægge mine varer op. Det overkommer de ikke.

– Jamen, så gør jeg det da, siger jeg og rækker nok en anelse demonstrativt hen over deres varer for at fange adskilleren. Jeg lægger mine varer på båndet og sætter min kurv op i stablen. Så sætter jeg også den kurv på plads, som de to muskelbundter har efterladt midt i gangen. De kigger et øjeblik forbløffede på mig og slentrer så ud af supermarkedet.

Ingen kommentarer: