tirsdag den 17. december 2019

11 gode ting ved at udgive på Ekbátana

Til marts udgiver jeg romanen Afstande over vand på forlaget Ekbátana. Derfor ved jeg, hvad jeg taler om, når jeg anbefaler andre forfattere at kigge dette forlags vej. Det har været et virkelig positivt bekendtskab. Her er nemlig et forlag, som tilbyder det, jeg lægger vægt på.

1) Redaktionen var hurtig til at tage stilling til, om de ville udgive manuskriptet.
2) Redaktøren har arbejdet kompetent og engageret med manuskriptet. Alle redaktionelle bemærkninger til teksten har været relevante og bygget på en medlevende og interesseret læsning.
3) Redaktøren har arbejdet respektfuldt med teksten og aldrig glemt, at det var min tekst og mine intentioner, der skulle indløses. Samtidig har hun udfordret mig til at begrunde mine valg, hver gang der var det mindste, hun var i tvivl om. Det giver en stor tryghed inden udgivelsen, at uklarheder ikke har fået lov at hænge i luften.
4) Redaktøren har været grundig og samvittighedsfuld med korrekturen. Manuskriptet er blevet læst igennem adskillige gange for at fange selv den mindste fejl. Korrekturen har, lad mig være ærlig, været langt grundigere her, end jeg har oplevet på større forlag.
5) Der er lagt et stort engagement i det grafiske arbejde med bogen, særligt omslaget, som der er arbejdet meget med og det med et resultat, som jeg er rigtig glad for. Men også satsen, opsætningen af teksten, er blevet taget alvorligt, selvom det egentlig er ret ligetil med en ren tekstbog som min.
6) Jeg har været i løbende kontakt med forlaget og er blevet inddraget i alt. Det er vigtigt for mig at vide, at arbejdet med manuskriptet skrider fremad og ikke blot bliver parkeret i en stor stak. Og det afgørende at være tæt på processen (selvom jeg bor i Madrid og derfor kommunikerer elektronisk) og inddraget i beslutningerne i alle led.
7) Forlaget har været flinke til at finde støttemidler til udgivelsen, sådan at der er råd til fx at give bogen et lækkert omslag.
8) Ekbátana er et lille forlag, som ikke kan købe en busside til at reklamere for den næste bog, men de tænker kreativt for at finde andre veje ud til bogmarkedet.
9) Selvom forlaget er lille, vidner gode anmeldelser om, at der står respekt om kvaliteten af forlagets udgivelser. Naturligvis er det lettere at blive dagbladsanmeldt, hvis man udkommer på Politikens Forlag eller Gyldendal, men det er heller ikke umuligt her.
10) Forlaget har tilbudt mig en økonomisk aftale, som giver rigtig gode royalties, når produktionen er tjent hjem. Og det sker praktisk talt altid, har jeg fået at vide, for Ekbátana er solide forretningsfolk.
11) Min redaktør og forlægger, Christel Sunesen, har hele vejen været venlig og engagerende at arbejde sammen med.

Hvad mere kan man egentlig ønske sig?

Ingen kommentarer: