onsdag den 2. januar 2019

Status over 2018 på bloggen

Jeg vil ønske alle gæsterne på bloggen et bragende godt nytår, og en hjertelig tak skal I have for at have kigget ind på Lystens værk i det forløbne år.

2018 har været et aktivt år på bloggen med 54 opslag. Det gør året til det næstmest aktive siden begyndelsen i 2007. Flest opslag var der i 2009, hvor bloggen udkom med 62 originale tekster, men i 2009 fik jeg hjælp af Anders Vægter Nielsen og Lars Bo Nørgaard, som begge gæstebloggede med adskillige tekster på Lystens værk, noget jeg trods succesen aldrig har gentaget, og 2018 har således været det år, hvor jeg selv har lagt flest tekster op nogensinde. Og august 2018 blev samtidig min rekordmåned med hele 16 opslag.

Desuden blev 2018 året, hvor jeg for første gang siden begyndelsen gav bloggen et nyt layout. Der er kommet nye farver på, og mit elskede, gamle sidehovedbillede blev afskaffet til fordel for et renere snit. Layoutet er blevet mere overskueligt, og det er nemmere at finde frem til ældre tekster af interesse. Nu kan man desuden klikke sig frem til en omtale af alle mine bøger ude til højre, og i bunden af denne bjælke finder man en menu med forskellige artikler, som jeg har publiceret i andre medier. Der er også links til anmeldelser af udvalgte bøger og links til interview og tekstuddrag fra bøgerne. I midterfeltet finder man forneden nogle eksempler på blogtekster opdelt efter forskellige hovedtemaer, nemlig

·      Flanør i Madrid
·      Fri tekst
·      Sportsportrætter
·      Glimt af et liv
·      Familieportrætter
·      Samtaler med børn
·      Om litteratur
·      Debat og politik
·      Om sprog

Det er overraskende for mig selv, at der ikke blev brug for en kategori for filosofitekster, men dem har jeg simpelthen ikke skrevet ret mange af på bloggen.

Årets top 12 over de mest læste opslag:
  1. Vær med til at fejreudgivelsen af Bo fra Østerbro!
  2. Ja-hatten
  3. Banditter med nitter
  4. Kvindehår er som et mandelår – om den vanskelige brug af adjektiver om menneskekroppe
  5. Min første børnebog på vej
  6. Med sin tilslutning til højrefløjen har Socialdemokratiet slået midten ihjel
  7. En dag, jeg var sur, gik jeg ind på en anarkistisk bar
  8. Afhent gratis bog i Århus
  9. Til min mor, som fylder 80
  10. Forfatterskolen som universitetsuddannelse?
  11. Peter havde et godt hug med begge skanker
  12. Stiftende møde i Selskab for Filosofi og Litteratur

Årets mest læste postering handler om maj måneds udgivelse af børnebogen Bo fra Østerbro. Nummer fem på listen handler også om den bog, som derfor må siges at være årets historie på Lystens værk. Andenpladsen indtages af en feministisk tekst, som tager udgangspunkt i #MeToo-bølgen. Teksten om Forfatterskolen som mulig universitetsuddannelse er i virkeligheden også en udløber af #MeToo, som således må siges at være det næstpopulæreste emne på bloggen. Men som man kan se, er det ikke let at sige, hvilke temaer der generelt tiltrækker sig størst interesse fra bloggens læsere. I top-12 finder man fx to familieportrætter (en fødselsdagstale til min mor og en sen nekrolog om min fætter Peter). Der er dog også tekster, som handler om den politiske udvikling i Danmark, brugen af adjektiver om menneskekroppe, et hverdagsbillede fra Madrid, en tekst om kinesiske gangstere, der kopierer det børnetøj, som min kæreste laver, om muligheden for at få et gratis eksemplar af romanen Piazza del Popolo og om stiftelsen af Selskab for Filosofi og Litteratur.

Min konklusion vil derfor være, at jeg bliver ved med at skrive om præcis det, der til enhver tid måtte interessere mig, men at jeg naturligvis forpligter mig til at holde bloggens læsere orienteret, når jeg udgiver nye bøger.

Som et kuriosum kan det nævnes, at næstefter danskerne og spanierne synes russerne at være de mest interesserede i teksterne fra Lystens værk. 

Ingen kommentarer: