Alt, hvad der er godt ved
Forfatterskolen, er netop det, der gør, at den ikke er og ikke kan være en del
af det universitære system.
Under indtryk af den debat, der har været om grænseoverskridende eller ligefrem krænkende adfærd på Forfatterskolen, har nogle foreslået skolen lukket. Andre velmenende mennesker har foreslået, at man omdanner skolen til en universitetsuddannelse. Tanken er, at denne institutionelle ramme skulle så at sige immunisere forfatteruddannelsen over for sådan en grænseoverskridende kultur. Blandt andre Merete Pryds Helle har offentligt bragt dette forslag i spil.
Jeg tror ikke på, at sådan en institutionel løsning vil have den ønskede effekt. Hvad vi i dag betegner som grænseoverskridende adfærd, har altid været en del af universitetsuddannelsen. Jeg har oplevet en langt mere grænseoverskridende kultur på universitetet end på Forfatterskolen, hvilket jeg skriver om her. Men det værste ved forslaget er ikke, at det ikke vil virke, men at det vil ødelægge forfatteruddannelsen.
På Forfatterskolen er den eneste eksamen optagelsesprøven,
som til gengæld er både vanskelig og lunefuld. Vanskelig i den forstand, at der
hvert år kun optages mellem fem og ti elever ud af mellem 200 og 400 ansøgere.
Lunefuld fordi man umuligt kan definere, hvad man skal have med i posen for at
komme ind, på anden måde end som 'talent'. Inden for det ordinære uddannelsesvæsen
er der altid klarere definerede krav til optagelse på en skole. Man skal fx
have et bestemt karaktergennemsnit, og ministerielle bekendtgørelser forklarer,
hvad der skal til for at opnå en bestemt karakter. Man ved altså, hvad man skal
præstere for at kvalificere sig. Det er et meritsystem, og sådan har man
indrettet det ud fra devisen om, at enhver kan få en videregående uddannelse i
jura eller lingvistik, hvis de honorerer kravene.
Denne devise gælder ikke
på kunstskolerne, herunder Forfatterskolen. Det gør den ikke, fordi det antages, at det er ikke enhver, der kan gøres
til forfatter eller billedkunstner. Man kan ikke kvalificere sig til at komme
ind på Forfatterskolen, og man kan ikke uddanne sig til forfatter. Det er
noget, som man er i kraft af sit særegne talent, og dette talent kan ikke
sættes på formel, for hvert øjeblik kan der dukke en forfatter op, der skriver
på en måde, som ingen før havde tænkt mulig, men som umiskendeligt er kunst.
Man kan derfor ikke på forhånd sige, hvad dette talent består af; det kan ikke
defineres, men kan som oftest genkendes, når man ser det.
Derfor kan Forfatterskolen (og de øvrige
kunstskoler) ikke passes ind i det ordinære uddannelsesvæsens meritsystem. De
er uforenelige. På Forfatterskolen uddanner man ikke eleverne til at blive
forfattere. Man forfiner eller rendyrker det talent, som eleverne allerede har. Det er selve grundtanken med uddannelsen, og det er netop den præmis, der udmærker Forfatterskolen og gør, at man får noget med sig derfra, som man ikke kan få andre steder.
Der foregår ganske vist også ordinær
undervisning i skolens regi, hvor man lærer, hvad der kunne minde om et pensum
af litteraturhistorisk og -teoretisk art. Man lærer fx noget om forskellige
fortællepositioner, eller man stifter bekendtskab med anaforer og metonymi
eller med sonetternes rimskemaer. Denne del af undervisningen kunne sagtens
foregå på de universitære kurser i kreativ skrivning. Den kunne uden
vanskeligheder varetages af en cand.mag. i litteraturvidenskab og lingvistik. Hvad
angår disse lektioner, er den eneste forskel, at Forfatterskolen ikke afholder
eksamen for at godtgøre, at eleverne kan reproducere pensum.
Men disse moduler er ikke
Forfatterskolen. De er Forfatterskolens lille kompromis med det ordinære uddannelsesvæsen.
Forfatterskolens særkende og eksistensberettigelse er tekstlæsningerne, og
de har intet med det ordinære uddannelsesvæsens meritsystem at gøre. Når
eksempelvis Merete Pryds Helle (i et uhyre sympatisk forsøg på at gøre den
ubehageligt personrettede kritik af skolen strukturel og mere konstruktiv) i Kristeligt Dagblad foreslår, at
Forfatterskolen skal omdannes til en bacheloruddannelse og således indpasses i
det universitære system, implicerer det, så vidt jeg kan se, at underviserne på
stedet skal ansættes efter formelle kvalifikationer erhvervet i meritsystemet.
Man vil være forpligtet til at ansætte den ansøger, som har den højeste
universitetsgrad. Dette princip er godt for det faglige niveau på
universitetet, men vil være ensbetydende med en omdannelse af Forfatterskolen
til et universitært kursus i kreativ skrivning.
Og hvorfor er det så et problem? Ja, det
er det af den simple grund, at der ingen sammenhæng er mellem på den side at vide
en masse om metonymier, fortællepositioner og rimskemaer og på den side at kunne
læse tekster, som der læses tekster på Forfatterskolen. En effen litterat vil
snildt kunne genkende en metonymi, når den optræder i en elevtekst. Men denne
kvalifikation fortæller intet om, hvorvidt litteraten også kan se, om en tekst
eller en sætning er god, eller hvor den er god (eller elendig) eller hvorfor. Om
man kan det, kan ikke godtgøres i henhold til akademiske kvalifikationer eller en
akademisk titel. Det kan man lige så lidt uddannes til, som man kan uddannes til
forfatter. Det har slet og ret intet med hinanden at gøre.
Misforstå mig ikke: Som forfatter kan man
sagtens have fornøjelse og gavn af at vide noget om litteraturvidenskab og
lingvistik, og det er næppe heller nogen skade til, at man også lærer noget om
dette på Forfatterskolen, men det kan aldrig være skolens eksistensberettigelse,
for det er kvalifikationer, som kan erhverves på et langt højere niveau
andetsteds.
Når tekstlæsningerne på Forfatterskolen
har (eller i hvert fald har haft) så ekstraordinært højt et niveau, skyldes
det, at de er blevet forestået af knalddygtige forfattere, der har det som
deres daglige dont og livslange lidenskab at skelne mellem de mellem de
tekstelementer, der fungerer kunstnerisk, og dem der ikke gør. Det har de
bevist, at de kan, ved at skrive bøger, der faktisk fungerer som kunst. Dette
og intet andet er skolens unikke og umistelige kvalitet.
Merete Pryds Helle fremsætter sit forslag som et bud på, hvordan man kommer skolens angiveligt grænseoverskridende kultur til livs, men selv hvis man ser bort fra, at forslagets gennemførelse for mig at se vil gøre Forfatterskolen ligegyldig, lider forslaget under at overse dels, at alle de eksempler på ydmygende eller krænkende lærer/rektoradfærd, som har været beskrevet i pressen og på Facebook, hidrører fra tiden før, den nye adfærdspolitik på skolen blev gennemført. Noget tyder på, at regelsættet har virket. I hvert fald synes det rimeligt at afvente resultatet af skolen whistleblowerundersøgelse, før man lukker skolen. Man skal vogte sig for at ville løse problemer, som allerede er løst; sådan skaber man let nye vanskeligheder. Dels overser forslaget, at en tilknytning til det universitære uddannelsessystem på ingen måde er noget værn mod grænseoverskridende organisationskulturer. Disse har vi desværre set alle steder.
Merete Pryds Helle fremsætter sit forslag som et bud på, hvordan man kommer skolens angiveligt grænseoverskridende kultur til livs, men selv hvis man ser bort fra, at forslagets gennemførelse for mig at se vil gøre Forfatterskolen ligegyldig, lider forslaget under at overse dels, at alle de eksempler på ydmygende eller krænkende lærer/rektoradfærd, som har været beskrevet i pressen og på Facebook, hidrører fra tiden før, den nye adfærdspolitik på skolen blev gennemført. Noget tyder på, at regelsættet har virket. I hvert fald synes det rimeligt at afvente resultatet af skolen whistleblowerundersøgelse, før man lukker skolen. Man skal vogte sig for at ville løse problemer, som allerede er løst; sådan skaber man let nye vanskeligheder. Dels overser forslaget, at en tilknytning til det universitære uddannelsessystem på ingen måde er noget værn mod grænseoverskridende organisationskulturer. Disse har vi desværre set alle steder.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar